Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, utvärderar i en ny rapport Pensionsmyndighetens verksamhet under dess första år.
Pensionsmyndigheten har framförallt två övergripande mål, att öka informationen gentemot medborgarna och att minska kostnaderna. Eftersom verksamheten fortfarande är så är det svårt för ISF att dra några generella slutsatser om hur väl man uppfyller de mål som satts för verksamheten, men generellt är man nöjd med att verksamheten har stort fokus på de primära målen.
Både de långsiktiga och de kortsiktiga målen som Pensionsmyndigheten har utvecklat anknyter i stor utsträckning till informationsuppdraget. Majoriteten av de kortsiktiga projekt som myndigheten har startat under 2010 syftar till att förbättra informationen om och kommunikationen kring pensionen. I och med informationsuppdraget har myndigheten även inlett samarbete med aktörer på pensionsområdet.
Målet att sänka kostnaderna är inte lika tydligt uttalat och myndigheten har inte heller arbetat lika intensivt med det. ISF menar att själva uppdraget att minska kostnaderna är vagt formulerat:
Pensionsmyndighetens nuvarande tolkning av uppdraget är att minska kostnaderna inom den egna verksamheten och därmed hushålla med pensionssparares och pensionärers medel. Frågan är var myndigheten ska fokusera sina åtgärder: att förbättra den egna verksamhetens effektivitet eller att verka för att hela pensionssystemet effektiviseras eller bådadera.
Bland de utmaningar som finns framöver för Pensionsmyndigheten nämner ISF de organisatoriska svårigheter som finns när man ska föra samman organisationsprinciper från Försäkringskassan och PPM i en organisation. Dessutom nämns de problem som man haft med långa telefonköer under våren, något som man menar kan riskera de uppställda informationsmålen om de fortsätter.
Rapporten är en förstudie i ett flerårigt projekt för att följa Pensionsmyndighetens etablering och undersöka i vilken utsträckning de uttalade målen uppnås.