Idag lanserar Avanza Pension en företagswebb för tjänstepensionskunder. Tanken är att företagen ska kunna administrerar tjänstepensioner direkt via Avanza Bankss hemsida helt papperslöst.
Företagswebben ger möjlighet att ny- och avanmäla anställda samt ändra premier och löneuppgifter. Dessutom har man möjlighet att lägga upp och se företagets och de anställdas individuella tjänstepensionsavtal.
- Vi har jobbat hårt med att förenkla administrationen på riktigt. Vi har redan från början haft med oss våra kunder i processen så att det är deras behov och önskemål som fått styra utvecklingsarbetet, säger Henrik Källén, vd för Avanza Pension, till Pensionsnyheterna.
Han tillägger att många företag hittills använt sig av försäkringsförmedlare för att klara administrationen av tjänstepensionen, något som man nu kan slippa.
- Vi har ju tagit bort förmedlarna och låter företagen sköta administrationen direkt via vår webbsida. Det blir både enklare och billigare, säger Henrik Källén.
Avanza Pension har idag omkring 2 000 företagskunder. Eftersom bolaget inte är utvalt i ITP-upphandlingen vänder man sig främst till bolag som saknar kollektivavtal och hittills har det främst handlat om mindre bolag. Via företagswebben går det dock utmärkt att teckna försäkringar som skuggar den kollektivavtalade planen ITP 1.
Man får då inte del av de priser som gäller i Collectums upphandlade utbud men genom att använda sig av indexfonden Avanza Zero kan man få ner förvaltningsarvodet till noll.
Avanza Pension erbjuder också en standardiserad entrélösning i form av ett fondpaket där den totala avgiften är 0,46 procent per år.