Precis som Sveriges försäkringsmäklares förening är Försäkringsförbundet starkt kritiska till EU-kommissionens förslag att införa en försäkringsgaranti. I en debattartikel i Dagens Industri i lördags skriver förbundets vd Christina Lindenius och ordförande Sten Dunér att en sådan garanti bara skulle bli en kostnad för konsumenterna.
I artikeln menar Lindenius och Dunér att de svenska försäkringskunderna redan i dag har ett bra konsumentskydd. Att utöka det skyddet, som EU-kommissionen nu föreslår, skulle bara göra att konsumenternas kostnader ökar.
Kommissionen har lyssnat på de politiska kraven på ökad reglering efter finanskrisen, men riskerar att slå ett kraftigt slag i luften, skriver man i artikeln.
De menar att ytterst få försäkringsbolag gått i konkurs i Sverige och i de fall det hänt har inte kunderna blivit drabbade. Och i och med de krav på skuldtäckning som redan i dag finns så är kunderna väl skyddade. Skyddet kommer dessutom att ökas ytterligare i och med införandet av Solvens 2.
Precis som Sfm påpekar också Försäkringsförbundet att det inte är relevant att, som EU-kommissionen gör, tala om att en försäkringsgaranti skulle öka den finansiella stabiliteten.
Försäkringsbolag tar in premier i förskott och betalar ut ersättning till kunder om vissa, icke-finansiella, i förväg definierade händelser inträffar. Försäkringsbolag kan därför inte utsättas för massuttag och är inte beroende av kontinuerlig tillförsel av likviditet från marknaden. Det är därför svårt att förstå på vilket sätt ett försäkringsgarantisystem skulle bidra till finansiell stabilitet.