På försommaren startades en grupp som ska ha uppgiften att finna en gemensam branschstandard för hur det ska gå till att byta pensionsadministratörer i landets kommuner och landsting.
Bakgrunden är att kollektivavtalet för pensionerna KAP/KL inte har någon fast valcentral eller knutpunkt för de kommunala pensionerna. Det är upp till de enskilda kommunerna och landstingen att handla upp administratörer.
De bolag som i dag erbjuder pensionsadministration av kommunala pensioner är KPA Pension, SPP och Skandia. När en kommun väljer att byta administratör har det emellanåt varit svårt att se till att de nödvändiga grunduppgifterna skickas från den gamla till den nya administratören och emellanåt har processerna dragit ut på tiden.
- Det har varit en del problem vid övertagande och ibland har det dröjt uppemot ett år innan alla rutiner fungerat. Mot bakgrund att vi också ska leverera uppgifter till Minpension.se har det blivit tydligt att vi behöver en standard så att övergångarna blir smidiga, säger Jan Karlsson, chef för Skandias kommunmarknad, till Pensionsnyheterna.
Standarden kommer att innebära att man bestämmer hur lång tid det får ta innan alla uppgifter förs över, vilka uppgifter som mottagaren ska ha rätt till och även vilka format informationen ska skickas i.
- Vi kommer att ha ytterligare möte under hösten och räknar med att branschstandarden ska vara klar till årsskiftet. Därefter vidtar systemutvecklingsarbete så att alla inblandade har rätt system för att hantera uppgifterna enligt den nya standarden, säger Jan Karlsson .
De som arbetar i gruppen är:
Agneta Åhlin, SKL, Åsa Forsberg OFR, Harald Mårtensson, SACO, Lars Olov Ohlsson, KPA, och Anne-Marie Carlsgård, Kommunal och Jan Karlsson, Skandia.