NYHETSARKIVET
4 okt 2010 12:43
Konsumentverket specialgranskar fondbranschens marknadsföring
För ett par veckor sedan gick Konsumentverket ut till ett 40-tal aktörer som marknadsför fonder och begärde in allt marknadsförings- och informationsmaterial om fonderna. Syftet med det som verket kallar en ”tematisk undersökning” är att få en uppfattning om fonderna följer den marknadsföringsöverenskommelse som man ingick med Fondbolagens förening under år 2000.

- Hittills har vi fått material ifrån hälften av fondbolagen. Vi kommer att granska att de följer överenskommelsen som vi gjort med fondbolagens förening och titta på om allt de säger också är sant, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket i Karlstad, till Pensionsnyheterna.

I undersökningen, som ska mynna ut i en rapport i mars 2011, tittar man bland annat på om fonderna tydligt redovisar de risker som är förknippat med sparandet. Särskilt fokus kommer att läggas på marknadsföring av etiska fonder och miljöfonder i syfte att fastställa hur begreppen används och om marknadsföringen av dessa följer god marknadsföringssed.

Undersökningen rör alla typer av fonder vilket innebär att såväl fonder för direktsparande, fondförsäkring och PPM-sparande kommer att inkluderas.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907